Icke urban konst – Garpenberg 2024

Region Dalarna tillsammans med Hedemora kommun och Konstfrämjandet Dalarna välkomnar konstnären Nadja Ericsson till ett konstnärligt residens inom projektet ’Icke-urbana platser för konst' under 2024. Projektet genomförs med stöd av Kulturrådet.

Med ’Icke-urbana platser för konst’ vill vi skapa utrymme för konstnärlig fördjupning genom att ge tillgång till inspirerande miljöer utanför regionens centralorter. Samtidigt vill vi möjliggöra konstnärliga processer att äga rum på platser där det i dagsläget råder brist på offentliga konstyttringar. Genom att ge plats för konstnärliga processer som inte är förutbestämda och skapa sammanhang där konsten får utvecklas utifrån sina egna förutsättningar tror vi att residens kan bidra med nya perspektiv och ett utbyte mellan platsen och konstnären.

Välkommen till Garpenberg

Uppe på ett berg, mitt i skogen, ligger Garpenberg som egentligen är två samhällen. Garpenberg och Herrgården. Format av skog, gruvor och bruk. Gamla gruvor som Jälkens gruvor och stollgången Morfars ort och sedan en modern, stor och nyligen utbyggd gruva. I Garpenbergsborna finns daggen från skogen och doften av tallbarr. Snöskotrarna morrar i skogen om vintern och bössan står i hallen. Där finns sträv kärlek till sin by och hembygd med skogen och gruvorna. Garpenberg centrum är ett hus med en pizzeria. Det finns ingen pittoresk bebyggelse. Lanthandeln är nedlagd och även skolan är hotad av nedläggning. Men Garpenberg finns. Och den sagolikt vackra kyrkan och Sveriges enda kvarvarande gruvkapell. Den pampiga Herrgården med sin park och de fina slaggstenshusen. Brattfors och Brännvinsmuren. Det går att gräva efter mer än mineraler här i Garpenberg. Minnen och framtid som finns i alla som bor här. Garpenbergs kontraster kanske kan inspirera. Här finns en mycket lång, rik och nästan bortglömd historia. Bland annat med kommunens enda kronobruk anlagt av Gustav Vasa. Här finns Dalarnas största herrgård och kommunens första byggnadsminne, ritat av C C Gjörwell. Här finns också ett omfattande statligt skogsinnehav, eftersom kronan varit den stora intressenten i området (dagens Sveaskog). En fantastiskt vacker sockenkyrka. Under sockenkyrkan går dessutom en stollgång, Carls stoll, rakt in i berget. Så gruva och kyrka har verkligen samverkat.

Gruvsjön, kallad Klondyke, som består av rester från ett stampverk där malm krossades. Där, och i det stora varpområdet intill, blommar Garpenbergsblomman och fjällnejlikor i maj/juni. Även resterna av Brattfors bruk och Dormsjö bruk är intressanta och bär på en stolt historia som idag nästan glömts bort. I Dormsjö har bruket numera ersatts av skola med antroposofisk inriktning och vårdhem, som även det skapar kontraster i bygden. Sen finns sånt som Gruvkapellet, Sveriges enda bevarade från äldre tid, Intrångets gruvlave, finnbygderna runt byarna Hässlen, Ljusfallet, Jelken och Bensåsen, som åter bebos och brukas, och det populära besöksmålet Bensåsgruvan med gruvgången Morfars ort på gränsen till Avesta kommun. Här finns också flest antal naturreservat i kommunen och många vandringsleder. Dessutom flera skidspår och kommunens enda slalombacke vintertid, eftersom klimatet gör det snösäkert. Så trots det intensiva naturbruket fungerar också naturen som en motor för besöksnäringen i bygden.

Residenskonstnär i Garpenberg

Jurygruppen inom 'Icke-urbana platser för konst' beslutade den 27 mars att bjuda in konstnären Nadja Ericsson till ett konstnärligt residens i Garpenberg 2024.

Juryns motivering:

Genom sin konst, som utforskar historiska skeenden, minnen och språk med hjälp av både analoga och digitala tekniker, väver Nadja Ericsson poetiska narrativ som belyser förbindelserna mellan dåtid, nutid och framtid. Hennes arbete sätter ljus på den fotografiska bildens förmåga att gestalta tidens gång och komplexiteten i lager av minnen, samtidigt som det reflekterar över mediets koppling till metaller. Vi tror att detta unika förhållningssätt erbjuder en spännande ingång till platsen Garpenberg.

Mötet med platsen och det lokala

Under vistelsen som i sin helhet är fyra veckor kommer Nadja Ericsson att få bekanta sig med platsen, människorna och dess omgivning samt ges möjlighet till fördjupning av sin praktik. Residenset inleds under våren med en introduktion till platsen. Via bland annat lokala möten med människor och aktörer som verkar i Garpenberg. Denna period öppnar upp för dialog, samverkan och aktiviteter, dessa utformas med konstnärens behov i åtanke och i nära samarbete mellan kommun, region, Konstfrämjandet Dalarna och konstnär.

Tidsplan

Residenset pågår under två perioder och är i sin helhet fyra veckor, dessa är fördelade på försommaren och hösten 2024.

Research: 23 - 30 maj 2024

Arbetsperiod: 1 september – 21 september 2024

Inledande publik programdag

I samband med att residenskonstnären Nadja Ericsson startar upp sitt residens med en inledande research-vecka, bjuder 'Icke-urbana platser för konst' in till en publik programdag i Garpenberg.

Datum: Lördag den 25 maj

Plats: Hembygdsgården och Församlingshemmet

Program:

14:00 Välkomsttal samt introduktion till konstnären Nadja Ericsson och projektet ’Icke-urbana platser för konst’.

14:30 Anja Hedqvist från Garpenbergs Hembygdsförening berättar om platsen Garpenberg.

15:00 Öppen workshop i cyanotypi, en analog fototeknik som upptäcktes 1842, med konstnären Nadja Ericsson. Alla är välkomna att delta.

16:45 Föreläsning i Församlingshemmet av Daniel Torarp från föreningen Tomma rum som arrangerar residens i övergivna lokaler runtom i Sverige.

På Hembygdsgården finns fika samt en visning av Nadja Ericssons konst under dagen.

Kontakt

Nanna Hellberg

Projektledare Konstfrämjandet Dalarna

nanna.hellberg@konstframjandet.se

Visa alla